گزارش مهندس آرشیتکت | مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو

[ad_1]

در سال ۱۹۷۱، دو مهندس آرشیتکت جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز و رنزو پیانو در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس در بین ۶۸۱ شرکت(کمپانی) کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را دسته ای از دودکش ها، لوله های تاسیساتی و ستونها، تیرها،بادبندها،راه پله ها و مسیرهای رفت وآمد تشکیل […]

  • نام پروژه(طرح)
    مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو
  • مهندس مهندس آرشیتکت
    ریچارد راجرز، رنزو پیانو
  • مکان پروژه(طرح)
    فرانسه – پاریس
  • سبک پروژه(طرح)
    های تک
  • وب سایت
    www.archdaily.com

در سال ۱۹۷۱، دو مهندس آرشیتکت جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز و رنزو پیانو در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس در بین ۶۸۱ شرکت(کمپانی) کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را دسته ای از دودکش ها، لوله های تاسیساتی و ستونها، تیرها،بادبندها،راه پله ها و مسیرهای رفت وآمد تشکیل می داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های-تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید.معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهمترین عامل گسترش و پیشرفت در قرن بیستم می دانند.

مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو (به فرانسه : Centre Georges Pompidou) نام مؤسسه هنری و فرهنگی هست که در سال ۱۹۷۷ به‌نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس برپا شد.این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی(طرح ریزی) صنعتی، اداره گسترش فرهنگی هست.

نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی نیز همیشه در آن برپا هست. دو ارگان مهم دیگر یعنی کتابخانه عمومی مرجع و بنیاد تحقیق و هماهنگی موسیقی و آکوستیک نیز بخشی از این مرکز هست. ژرژ پمپیدو رئیس جمهوری وقت فرانسه بعد از بنیانگذاری موسسه تحقیق‌های تطبیقی، مدیریت آن را به پیر بولز آهنگساز و مولف پیشروی فرانسوی سپرد. اندیشه ابتدایی بولز در موسسه، گسترش تحقیق در زمینه منابع تازه صوتی، آموزش آزاد و کمک به شکوفایی نسل جوان آهنگساز بود.

مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو در نگاه اول و در مقایسه با بافتی که درآن قرار گرفته، نوعی وصله ناجور هست. همانطور که می دانید پاریس از جمله شهر هایی هست که ساخت بنا در آن با انواع محدودیت های ضابطه ای رو بروست. حتی یونسکو برای اضافه کردن طبقه به ساختمان دفتر اساسی اش نتوانست مقامات شهر را متقاعد کند اینها همه برای حفظ بافت شهر پاریس به لقب خاستگاه اساسی مدرنیته هست. چیزی که فرانسه و دولتمردان و اندیشمندانش به آن مباهات می کنند.


مرکز ژرژپمپیدو در ۱ چنین فضایی خلق شد و تنها کسی که از عهده آن برمی آمد شخص شهردار قبل و رییس جمهور وقت یعنی ژرژپمپیدو بود.
این بنا هیبت مدرنیته را با شدت هر چه تمام تر به رخ می کشد. فرم کار و ساده بودن آن، نوعی وقار و سنگینی را به محیط اطرافش القا می کند. در حجم کلی بنا اثر قابل ذکری از ظرافت و تزیینات نیست در عوض هر چه بیشتر سعی شده تا با نمایاندن ستون ها و کابل ها و حتی لوله های تاسیسات و هواساز ها و پکیج های مکانیکال به نگرش کارکرد گرایانه خود عمق بیشتری ببخشد.


این بنا هر چه در دلش هست نشان داده هست. بی پیرایه و نقش عجبی که هزار راز و رمز دنیای اطراف قرن هجدهمی اش به نظاره نشسته اند. هر چه شیشه و سنگ و فلز هست در حجمی کلان ساده سازی را در بنا تعریف می کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام : https://www.instagram.com/archcal 

کانال تلگرام : https://telegram.me/archreport_ir

اپلیکیشن تقویم معماری :  https://cafebazaar.ir/app/com.archreport.cal

 

[ad_2]

معماری تکست

پاسخ دهید