گزارش آرشیتکت(architect) | آرامگاه نادرشاه افشار (باغ نادری)

[ad_1]

آرامگاه نادرشاه بنایی هست در دسته باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به وسیله هوشنگ سیحون طراحی(طرح ریزی) و ساخته شده‌هست. آرامگاه نادرشاه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد محسوب می شود که همهساله به ویژه در ایام نوروز مسافران  زیادی از سایر نقاط ایران از این مکان دیدنی بازدید می کنند. نادر شاه در هنگام زندگی […]

  • نام پروژه(طرح)
    آرامگاه نادرشاه افشار
  • مهندس آرشیتکت(architect)
    هوشنگ سیحون
  • مکان پروژه(طرح)
    مشهد
  • سال ساخت
    ۱۳۴۲
  • کاربری
    موزه

آرامگاه نادرشاه بنایی هست در دسته باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به وسیله هوشنگ سیحون طراحی(طرح ریزی) و ساخته شده‌هست. آرامگاه نادرشاه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد محسوب می شود که همهساله به ویژه در ایام نوروز مسافران  زیادی از سایر نقاط ایران از این مکان دیدنی بازدید می کنند.

نادر شاه در هنگام زندگی خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام ضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار(۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یکی از مقابر ویران شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوانهای او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند.

بنای تازه که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن کارها ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. ساختمان تازه آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن کارها ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد.

ساختمان آرامگاه نادر شاه افشار در استان خراسان رضوی و شهر مشهد ، شامل تالار مقبره ، دو موزه یکی برای برای جنگ افزار زمان نادر و یکی جهت اسلحه زمان ماقبل نادر و برج مرتفعی برای برپا کردن دسته مجسمه نادر سوار بر اسب قزل باش ها که اشاره به سپاهیان نادر هست.

این ساختمان برپایه دو شکل اساسی هندسی یعنی مربع و مثلث طراحی(طرح ریزی) شده هست و طرح راهنما مبنای آن را تشکیل می دهد که چهل و اندی سال پیش در مشهد و به کل از سنگ خارای مشهد با قطعات بزرگ ، اشاره به صلابت و عظمت نادر شاه ، به وجود آمده هست.

تالار آرامگاه به شکل مربع از دو دیوار قرمز رنگ سنگی بسته و در قسمت ستون بندی باز تشکیل شده هست که سنگ مزار نادر در گوشه این مربع در پناه دو دیوار جای دارد و به طرف بیرون نگاه می کند.

این زاویه و پناه و باز بودن تالار حالت صحنه جنگ و دفاع و حمله را تداعی می کند . رنگ قرمز دو دیوار به مفهوم جنگ هست و برجستگی های  با ابعاد متفاوت سنگی که از دیوار بیرون آمده اند ، نبردهای مختلف نادر را نشان می دهند. ستون های اطراف تالار از نقشه  مربعهای قاعده و بالای ستون به ترتیبی که ۴۵ درجه نسبت به هم چرخش دارند طرح شده که در نتیجه هشت مثلث با چهار قاعده در بالا و چهار قاعده در پایین ، نشانه ای از کلاه نادر هست.

شانزده عدد آنها به ارتفاع ۲۶/۲ متر و دوتای دیگر به ارتفاع متجاوز از ۴ متر یکپارچه از سنگ خارا تراشیده شده اند. در قسمت نمای ورودی طرف چپ ۱ بدنه موزه بزرگ و سمت راست پایه برج مانند مجسمه ها قرار دارد که ۱ قرنیز سنگی بزرگ ضمن پوشش ورودی اساسی این دو را به هم وصل می کند.

برج پایه و دسته مجسمه با هم طراحی(طرح ریزی) شده اند به ترتیبی که حالت دینامیک و حمله و یورش را مجسم می کند و قرنیز نامبرده از طرف برج مجسمه به طرف موزه حرکت صعودی دارد که همچنین به تبعیت دسته برج و مجسمه ها حالت دینامیک و جهشی جنگ را تداعی میکند.

ابتکار این قرنیز در این هست که در پوشش مابین دو ستون تکنیک ساده شده و مدرن طاقهای رومی قدیم بکار رفته هست. بدین معنی که آجر یا سنگ کلیدی یا تاج که بالای قوس تعبیه می شد و فشارهای طاق از اطراف آن به دو طرف یعنی پایه ها منتقل می شدند ، به ۱ قطعه سنگ مثلثی و بقیه به دو قطعه سنگ در طرفین آن خلاصه شده اند و طاق قوسی تبدیل به طاق مستقیم و تراز شده هست.

مثلث های کلیدی تماما متساوی الاضلاع و بقیه نیز مثلث های قائم الزاویه هستند که در بالا به صورت مورب برش خورده اند. همین طرز کار عینا در داخل تالار آرامگاه نیز عمل شده هست همچنین در نمای حدفاصل بین برج مجسمه و موزه کوچک. دسته بنا طوری ساخته شده که بخصوص در نمای اساسی برجستگی نباشد یعنی ابزار کاری ها و تراش همه سنگ ها از داخل باشد و این به معنای ایجاد قدرت تجسمی و تصویری بیشتر هست.

در نمای ورودی به طرف چپ نزدیک موزه بزرگ روی تراس ۱ حوضچه با سنگابه یکپارچه از خارا ساخته شده هست.سنگابه از بالا شکل ۱ مثلث متساوی الاضلاع را دارد و  از نماهای جانب شش مثلث بزرگ و کوچک ۱ در بین  حجم آن را به وجود آورده اند.

پوشش بنا  در کل از بتن مسلح نمایان انجام شده هست. در تالار آرامگاه ۱ پوشش مربع شکل بزرگ با تراش های مثلثی از داخل و بیرون و مرتفع تر از قسمت های دیگر طوری ساخته شده که چهار مثلث بزرگ مشرف به ستونهای هشت گانه ی  داخل تالار با نقش هندسی مخصوصی از سنگهای مرمر نازک یزد ، نور زرد رنگ ملایمی به داخل آرامگاه پخش می کند.

دربهای فلزی داخل برای موزه ها و فضای زیر برج و همچنین نرده های دورتادور باغ شکل تبرزین  نادر را تداعی می کنند. برای طراحی(طرح ریزی) باغ نیز اشکال مربع و مثلث استفاده شده ، آبریزها و حوضها و جویبارها همه بر پایه ی باغ ایرانی طراحی(طرح ریزی) شده ، در ۱ گوشه ی باغ ، بناهای فرعی برای تالار اجتماع و کتابخانه و سرویس و گلخانه در نظر گرفته شده که در حالت هماهنگی با خود بنای آرامگاه است. دسته مجسمه ها به وسیله آقای ابوالحسن صدیقی در رم ساخته و با برنز ریخته شده اند.

[ad_2]

معماری تکست

پاسخ دهید