هادی میرمیران :: بزرگان معماری

[ad_1]

Hadi Mirmiran

هادی میرمیران

… معماری رد زمان هست برفضا …

هادی میرمیران

سید هادی میرمیران در ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در شهر قزوین به دنیا
آمد. تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشگاه هنرهای زیبای تهران به انجام
رساند و با ارزشیابی عالی فارغ‌التحصیل شد
. از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت(کمپانی) ملی فولاد ایران سرگرم به کار گردید. بعد از انقلاب از
سال
۱۳۵۸ با لقب مدیر طراحی(طرح ریزی) در شرکت(کمپانی) ساختن خانه ایران (اصفهان)
به طراحی(طرح ریزی) پروژه(طرح) های شهرسازی پرداخت. در سال
۱۳۶۴ به همراه گروهی از همکارانش شرکت(کمپانی) مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را احداث
نمود و تا واپسین روزهای زندگی در این شرکت(کمپانی) سرگرم به کار بود
. وی در شب ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ بعد از ۱ دوره ده ساله جنگ با مریضی سرطان، فوت کرد. مهندس سید هادی میرمیران استاد دانشگاه و آرشیتکت(طراح) ایرانی بود. او چهار دهه کار حرفه‌ای کرد. از بین کارها وی می توان به ساختمان کانون
وکلای دادگستری مرکز، ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک گسترش
صادرات ایران، ساختمان دسته ورزشی رفسنجان، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا
نشده) ، طرح ساختمان فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده) و طرح ساختمان
موزه ملی آب (اجرا نشده) اشاره کرد
. ویژگی میرمیران در حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش‌های تازه
طراحی(طرح ریزی) هست
.

 

مهمترین خصوصیتهای کارهای میرمیران

  •        
    حفظ روح معماری کهن ایران با روش‌های تازه طراحی(طرح ریزی).
  •        
    دقت و تأکید بر «زمینه» و «تاریخ»، با هدف احیای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
  •        
    ایجاد ارتباط و بهره‌گیری از میراث گذشته حرکتی پیوسته مداوم از «صورت» به «معنی»،
    یا از «فرم» به «مفهوم»
  •        
    آزادی از قید «فرمها و الگوها»ی گذشته
  •        
    دقت و تأکید بر «فضا» به لقب جوهر اساسی و مهمترین موضوع معماری
  •        
    تکیة بر الگوها و فرمهای تاریخی

 

افتخارات میرمیران

  •      مشاور زبده وزارت مسکن
    و شهرسازی بعنوان”بهترین مشاور شهرسازی” – ۱۳۷۰
  •        
    جایزه اول در مسابقه شرکت(کمپانی)
    خانه سازی ایران برای ” مجتمع ایل گلی تبریز” – ۱۳۷۱
  •        
    مقام اول (جایزه آبادی)
    در مسابقه برگزار شده به وسیله مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی برای”طرح احیاء دسته کریمخانی شیراز” – ۱۳۷۲            
  •        
    مقام اول در مسابقه برگزار
    شده به وسیله مرکز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی ایران برای ” طرح آماده‌سازی
    اراضی شهر تازه بهارستان”- ۱۳۷۲
  •        
    جایزه نخست و مقام اول
    در مسابقه فرهنگستانهای جمهوری ایلامی ایران – ۱۳۷۳
  •        
    جایزه نخست و مقام اول
    برای طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری، رفسنجان – ۱۳۷۳
  •        
    جایزه نخست و مقام اول
    در مسابقه طراحی(طرح ریزی) بدنه شرقی چهار باغ اصفهان – ۱۳۷۴     
  •        
    جایزه دوم در مسابقه طرح
    ساختمان کتابخانه ملی ایران – ۱۳۷۴
  •        
    تقدیر نامه افتخار (HONORABLE MENTION) بعنوان
    طرح زبده در مسابقه بین‌المللی برای طرح کتابخانه ملی شورای شهر کانسای- کان ژاپن
    – ۱۳۷۵
  •        
    رتبه اول در مسابقه طراحی(طرح ریزی)
    ساختمان استانداری تهران – ۱۳۷۵
  •        
    طرح برتر در مسابقه طراحی(طرح ریزی)
    ساختمان تازه وزارت نیرو – ۱۳۷۵
  •        
    لوح تقدیر طرح زبده
    اولین جشنوارخ مهندسی ساختمان برای طرح بهسازی و نوسازی میدان کهنه و مسجد جامع عتیق
    اصفهان – ۱۳۷۵
  •        
    لوح تقدیر طرح زبده
    اولین جشنواره مهندسی ساختمان برای طرح موزه ملی آب ایران – ۱۳۷۵
  •        
    رتبه اول در مسابقه طراحی(طرح ریزی)
    ساختمان تازه بانک گسترش صادرات ایران – ۱۳۷۶
  •        
    رتبه اول در طرح پیوند
    دسته حرم حضرت رضا (ع) به بافت اطراف – ۱۳۷۷
  •        
    طرح زبده در مسابقه
    بین‌المللی طرح موزه تاریخ کالیفرنیا، فرزنو – ۱۳۷۸
  •        
    دریافت نشان معماری ایران
    (استاد پیرنیا) در اولین دوره – ۱۳۷۹
  •        
    طرح زبده در مسابقه
    طرح سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین-آلمان – ۱۳۷۹
  •        
    کسب مقام دوم جایزه بزرگ
    آرشیتکت(طراح) ۱۳۸۰ برای اثر دسته ورزشی رفسنجان
  •        
    طرح زبده در مسابقه
    طرح خانه مولانا تهران – ۱۳۸۰       
  •        
    طرح زبده در مسابقه
    مرکز همکاریهای فن آوریهای ریاست جمهوری تهران – ۱۳۸۰
  •        
    لوح تقدیر رئیس مجمع تشخیص
    مصلحت نظام حجه الاسلام هاشمی رفسنجانی برای دسته ورزشی رفسنجان – ۱۳۸۰
  •        
    لوح تقدیر جامعه مهندسان
    مشاور ایران، برای شناسایی و معرفی معماری ایران – ۱۳۸۰
  •        
    برنده جایزه مهراز –
    ۱۳۸۱
  •        
    انتخاب شده بعنوان پیشکسوت
    معماری به وسیله سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور – ۱۳۸۱
  •        
    کسب مقام اول جایزه بزرگ
    آرشیتکت(طراح) ۱۳۸۲ برای اثر کانون وکلای دادگستری مرکز
  •        
    رتبه دوم در مسابقه بزرگ
    طرح دسته آتی سنتر- تهران – ۱۳۸۲
  •        
    دریافت لقب شهروند افتخاری
    اصفهان – ۱۳۸۳
  •        
    دریافت لوح تقدیر و تندیس
    از جامعه مهندسان مشاور ایران – ۱۳۸۳
  •        
    دریافت نشان درجه ۱ فرهنگ
    و هنر از ریاست محترم جمهوری وقت – ۱۳۸۳
  •        
    تقدیر نامه افتخار (HONORABLE MENTION) بعنوان
    طرح زبده در مسابقه بین‌المللی طرح ساختمان کنفرانس کشورهای اسلامی در جده – عربستان
    – ۱۳۸۴
  •        
    دریافت نشان معماری ایران
    از انجمن مفاخر معماری ایران –
    ۱۳۸۵

 

 کارها معماری میرمیران

  • طرح گسترش دسته حرم مطهر حضرت
    معصومه (س) – [قم –
    ۱۹۹۹] – [طراحی(طرح ریزی)
    های شهری
    [
  • طرح احیای منطقه تاریخی تبریز
    – [تبریز –
    ۱۹۹۵] –
    [
    طراحی(طرح ریزی) های شهری[
  • طرح احیای منطقه تاریخی-فرهنگی
    شیراز – [شیراز –
    ۱۹۹۳] –
    [
    طراحی(طرح ریزی) های شهری[
  • طرح بهسازی و نوسازی دسته میدان
    کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان – [اصفهان –
    ۱۹۹۱] – [طراحی(طرح ریزی)
    های شهری
    [
  • طرح بدنه شرقی چهارباغ اصفهان
    – [اصفهان –
    ۱۹۸۹] –
    [
    طراحی(طرح ریزی) های شهری[
  • طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز
    – [تبریز –
    ۱۹۹۳] –
    [
    طرح های مجتمع های مسکونی[
  • طرح مجتمع مسکونی غرب تهران –
    [تهران –
    ۱۹۹۲] –
    [
    طرح های مجتمع های مسکونی[
  • مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست
    جمهوری – [تهران –
    ۲۰۰۱] – [طرح های
    معماری
    [
  • سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران
    در فرانکفورت – [آلمان –
    ۲۰۰۰] – [طرح های
    معماری
    [
  • سفارت جمهوری اسلامی ایران در
    بانکوک – [ –
    ۱۹۹۹] –
    [
    طرح های معماری[
  • ساختمان مرکزی صنعت نفت ایران
    – [تهران –
    ۱۹۹۸] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح کتابخانه ملی ژاپن – کانسای
    کان – [ژاپن –
    ۱۹۹۶] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح مجتمع مرکزی وزارت نیرو –
    [تهران –
    ۱۹۹۶] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح ساختمان استانداری تهران
    – [تهران –
    ۱۹۹۶] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح موزه ملی آب ایران – [تهران
    ۱۹۹۵] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی
    ایران – [تهران –
    ۱۹۹۵] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران
    – [تهران –
    ۱۹۹۵] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری
    مرکز – [تهران –
    ۱۹۹۵] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح دسته ورزشی رفسنجان – [رفسنجان
    ۱۹۹۴] –
    [
    طرح های معماری[
  • طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری
    رفسنجان – [رفسنجان –
    ۱۹۹۴] – [طرح های
    معماری
    [
  • طرح آماده سازی ۲۰۰هکتار
    اراضی سپاهان شهر – [اصفهان –
    ۱۹۹۴] – [طرحهای
    آماده سازی
    [
  • طرح آماده سازی ۳۸۰هکتار
    اراضی شهر تازه بهارستان – [تهران –
    ۱۹۹۲] – [طرحهای
    آماده سازی
    [
  • طرح آماده سازی برزن C پولادشهر
    – [اصفهان –
    ۱۹۹۰] –
    [
    طرحهای آماده سازی[
  • طرح آماده سازی ۵۵۰هکتار
    اراضی منطقه مرکزی شهر تازه بهارستان – [تهران –
    ۱۹۰۰] – [طرحهای آماده سازی[
  • طرح گسترش و احیای منطقه شرق اصفهان
    (تامشا) – [اصفهان –
    ۱۹۹۶] – [طرحهای
    شهرسازی
    [
  • طرح احیای دسته کریمخانی شیراز
    – [شیراز –
    ۱۹۹۴] –
    [
    طرحهای شهرسازی[
  • طرح شهر تازه پولادشهر – [اصفهان
    ۱۹۹۴] –
    [
    طرحهای شهرسازی[
  • طرح شهر تازه بهارستان – [تهران
    ۱۹۹۳] –
    [
    طرحهای شهرسازی[
  • طرح جامع منطقه اصفهان – [اصفهان
    ۱۹۹۱] –
    [
    طرحهای شهرسازی[
  • طرح جامع شهر اصفهان – [اصفهان
    ۱۹۹۱] –
    [
    طرحهای شهرسازی[
  • طرح جامع (راهبردی) خرمشهر –
    [خوزستان –
    ۱۹۹۰] –
    [
    طرحهای شهرسازی[
  • طرح جامع شهر شیراز – [شیراز
    ۱۹۸۹] –
    [
    طرحهای شهرسازی[

 


طرح گسترش دسته حرم مطهر حضرت معصومه (س) – قم – ۱۳۷۸

گسترش دسته حرم مطهر حضرت
معصومه (س) برپایه دستور کار عرضه شده به وسیله کارفرما در زمینی به مساحت ۱۹۰۰۰ مت مربع
در ضلع جنوب غربی دسته انجام میگیرد. سطح زیربنای دسته تازه بالغ بر ۲۷۶۰۰ متر
مربع پیش گوی شده هست که عنصر اساسی آن مسجد بزرگی هست که مساحت آن ۱۲۰۰۰ متر مربع
است. این طرح گسترش وزارت مسکن و شهرسازی در تابستان سات ۱۳۷۸ به مسابقه گذارده
شد و مهندسین مشاور نقش جهان-پارس در این مسابقه شرکت(کمپانی) کرد. در طرح عرضه شده به وسیله این
مهندسین مشاوربه سه نکته اساسی اشاره شده هست :

۱سازمان فضایی دسته تازه و چگونگی پیوند آن به
دسته حاضر حرم

۲ویژگی ها معماری دسته تازه

۳چکونگی طرح مسجد                           

اساس نظریه طرح بر آن هست
که: گوناگونی شکل ها، رنگ ها، احجام و فضاهای حاضر دسته حرم مطهر اقتضا می کند برای
حفظ و پاسداری قداست و بها معماری دسته، در گسترش آن ۱ معماری  آرام، افقی ، کم ارتفاع ویک رنگ به کار گرفته شود
و از به کارگیری فرم ها و احجام سنگین و بزرگ و مخصوصا پیروی فرم ها و احجام دسته
حاضر در گسترش آن جدا احتراز گردد و در گسترش دسته بنیان نوعی از معماری گذارده
شود که گسترش تازه شهر قم را پایه گذاری میکند.

حرم مطهر حضرت معصومه

حرم مطهر حضرت معصومه

حرم مطهر حضرت معصومه


طرح احیای منطقه تاریخی تبریز – تبریز – ۱۳۷۴

 منطقه تاریخی تبریز محدوده
ای هست به مساحت ۴۵۰ هکتارکه هسته قدیمی این شهر با بها را در خود دارد . مشکل عمده
این بافت، ازدحام و تراکم و اغتشاش شدید عملکردی- فضایی هست . بنابراین هدف اساسی طرح
تفصیلی، فائق آمدن بر این مشکل از طریق ساماندهی کاربری ها و استقرار کار های متناسب
با کیفیت اقتصادی- اجتماعی  و کالبدی این منطقه
، به لقب مرکز تبریز، هست . این طرح احیای بافت و حفظ و تداوم ارزشهای تاریخی شهر
پرهویت تبریز را در دستور کار خود را دارد و می کوشد موقعیت ها و سوابق تاریخی را در
قالب عملکردهای امروزین شهری مستقر سازد و هویت تاریخی منطقه را عینیت بخشد. مبنای اساسی طراحی(طرح ریزی) ، احیای باروی قدیم شهر هست که
در طرح عرضه شده به لقب ۱ حلقه سبز در نظر گرفته شده هست که این خود ضمن اشاره
به حضور تاریخی بارو ، به طراوت و زیبایی منطقه با بها تاریخی تبریز را در خود می
گیرد .

منطقه تاریخی تبریز


طرح احیای منطقه تاریخی-فرهنگی شیراز – شیراز – ۱۳۷۲

منطقه تاریخی- فرهنگی شیراز همان شهر قدیم شیراز استو محدوده آن عمدتا بر محدوده این شهر در زمان زندیه انطباق دارد. شهر شیراز از آغاز پیدایش تا دوران معاصر در درون همین محدوده شکل گرفته و تکامل یافته هست و از این رو منطقه تاریخی نمادی از تمامی این دوره ها را در خود دارد. هدف طرح این هست که این منطقه بسیار باارزش و کمنظیر شهری احیا گردد، ارزشهای سترگ تاریخی خود را به درستی بازتاب دهد، بها های جدیدی بر آن افزوده شود وبه صورت ۱ منطقه زیستی امروزین و عالی که با شخصیت و هویت ارزشمند تاریخی آن هماهنگ باشد درآید . بیشترین کوشش دستور کار ریزی های اقتصادی و اجتماعی ، در جهت بازکردن سیستم بسته این منطقه و گسترش روابط داده-ستانده ای آن با دیگر مناطق شهر شیراز هست . از نظر کالبدی نیز اساس طراحی(طرح ریزی) بر روان بخشی، انسجام و یکپارچگی ستون فقرات این منطقه که در راستای راه ارتباطی شیراز به استخر  (اصفهان) قرار داشته است . احیای محوطه باروی قدیمی شهر به لقب ۱ حلقه فعال و امروزین شهری، به خصوص در موقعیت دروازه های قدیمی شهر، و بالاخره مرمت ، بهسازی و نوسازی محوطه های مسکونی درون منطقه از نکات عمده طرح به شمار می آید .

منطقه تاریخی فرهنگی شیراز


طرح بهسازی و نوسازی دسته میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان – اصفهان – ۱۳۷۰

دسته میدان کهنه و مسجد جامع عتیق به لحاظ ساختار و عملکرد یکی از اساسی ترین و مهم ترین قطعات محور فرهنگی – تاریخی شهر اصفهان به شمار می آید که از نظر قدمت تاریخی ، کهن ترین بخش این محور را در برمی گیرد .
هدف طرح، بازگرداندن هویت تاریخی و فرهنگی دسته هست به نحوی که بتواند ضمن تداوم تاریخی،پاسخگوی نیازهای امروزین شهری و بافت پیرامون خود باشد . مهم ترین اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته اند عبارتند از بهسازی عملکردی محوطه های مسکونی پیرامون دسته، بهسازی محیط اجتماعی، حفاظت از ارزشهای تاریخی و معماری ، ایجاد سازمان فضایی تازه برپایه انتظام بخشی کار ها و عملکردهای شهری، تنظیم کاربری ها و آمایش مجدد آنها در فضاهای فاقد عملکرد مفید و بالاخره پیش گوی ساز و کارهای اقتصادی لازم به نحوی که منافع حاصل،ضامن شکوفایی کل دسته و محور تاریخی و همچنین شهر اصفهان باشد و امکانات بالقوه را در جهت اهداف بنیادین طرح و ضمانت اجرایی آن به کار گیرد.
گفتنی هست که قلب طراحی(طرح ریزی) را احیای میدان کهنه، که میدان اساسی شهر اصفهان در دوره سلجوقی بوده هست تشکیل می دهد. در طرح با قطع کردن خیابان عبدالرزاق و انتقال آن به سطح زیرین میدان، حرکات پیاده روی میدان تضمین شده هست .

میدان کهنه و مسجد جامع عتیق

میدان کهنه و مسجد جامع عتیق

میدان کهنه و مسجد جامع عتیق


طرح بدنه شرقی چهارباغ اصفهان – اصفهان – ۱۳۶۸

تاریخ تهیه این طرح سال ۱۳۷۳ و عملکردهای اساسی آن تفریحی- فرهنگی – تجاری، مشتمل بر فضاهای ویژه گذران اوقات فراغت، گالری ها، نمایشگاههای موقت، دفاتر و واحدهای تجاری- بازرگانی و جز آنهاست. محدوده طراحی(طرح ریزی) بخشی از بدنه شرقی چهارباغ اصفهان، حد فاصل بازارچه بلند تا میدان دروازه دولت هست. این بدنه به همراه کاخ ها و باغ های صفوی یکی از قطعات اساسی محور فرهنگی – تاریخی اصفهان به شمار می آید .در طرح پیشنهادی حاضر کالبدی و فضایی چنان در نظر گرفته شده هست که اهمیت و بها های فضائی و بصری بناهای مهم واقع در دسته همچون مدرسه چهارباغ و عمارت هشت بهشت حفظ گردد، حضور تاریخی عمارت خرگاه احیا گردد و ارتباط فضائی ، بصری و عملکردی بین چهارباغ و دسته باغ های صفوی برقرار شود .این طرح برای مسابقه طراحی(طرح ریزی) بخشی از بدنه شرقی چهارباغ عباسی که شهرداری اصفهان برگزار کرد، تهیه شد و در این مسابقه مقام نخست را بدست آورد.

چهارباغ اصفهان

چهارباغ اصفهان

چهارباغ اصفهان


طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز – تبریز – ۱۳۷۲

زمین این مجتمع مسکونی را در جنوب شرقی شهر تبریز و در شمال غربی باغ ملی ایل بیگی واقع شده هست . فاصله  مجتمع تا بخش مرکزی تبریز ۱۰ کیلومتر هست که با ۱ بولوار عریض به ان متصل می شود و مساحت آن حدود ۶۲۰۰۰ متر مربع هست . در طراحی(طرح ریزی) این دسته مسکونی کوشش شده هست که از امکانات متناسب دید و منظر طبیعی و حضور باغ ملی ایل گلی که در مجاورت آن قرار دارد استفاده شود. در این مجتمع مسکونی که تماما به صورت آپارتمانی احداث می شود و احدهای مسکونی ۱ تاچهار خوابه، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاهها و سالن اجتماعات طراحی(طرح ریزی) شده هست. الگوی اساسی طراحی(طرح ریزی) دسته مبتنی بر استقرار واحدهای مسکونی در اطراف ۱ فضای باز مرکزی، هم محور با باغ ایل گلی هست . این فضای باز به صورت صفه ای در نظر گرفته شده هست که در زیر آن مراکز خدماتی و سرویس دسته قرار گرفته هست و دیدی عالی بر تمامی شهر تبریز را دارد. واحدهای مسکونی به صورت دو نوار ساختمانی و طبقه در اضلاع این فضا قرار گرفته و در بین آنها ۱ برج پانزده طبقه پیش گوی شده هست که دید عالی به شهر تبریز و دسته استخر ایل گلی دارد. در دل این برج ۱ گشادگی وسیع در نظر گرفته شده که دید به تبریز را از روی صفحه امکان پذیر سازد. کل زیربنای این دسته ۱۷۵ هزار هکتار متر مربع هست که ۷۲ درصد به مسکونی و بقیه به فضاهای کمکی دیگر از قبیل خدمات،ارتباطات،پارکینگ و جز آن اختصاص یافته هست .

مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز

مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز

مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز


طرح مجتمع مسکونی غرب تهران – تهران – ۱۳۷۱

مجتمع مسکونی غرب تهران


مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست جمهوری – تهران – ۱۳۸۰

تولید “فکر” اساسی ترین ویژگی مرکز هماهنگی های ریاست جمهوری است . این تولید که آغازگر ایده اساسی دستور کار و فضاهای ساختمان است ، به وسیله کارکنان پنج معاونت اساسی آن انجام میگیرد . جداسازی فضای هر معاونت از سایر بخشهای ساختمان و استقلال فضایی آنها نکته ای هست که می باید مورد دقت قرار می گیرد . نوع تولید این بخشها ، اهمیت و مجزا بودن هر کدام از سایر فضاها ، آنها را به واپسین طبقات ساختمان که نقطه پیوند آن به زمین همواره به لقب یکی از دغده های اساسی معماری مطرح بوده هست. نیمه ای از ساختمان در زمین هست که بیانگر روئیدن بنا از زمین است . شکافی که در اطراف آن وجود دارد ، این حالت را به ساختمان می بخشد ، از سوی دیگر ، ساختمان ناگهان با آسمان تصادم نمی کند . بلکه در جهت شفاف نمودن خود با استفاده توامان از قابلیتهای مصالح و فرم در آسمان فرود می رود و آن را وارد خود می کند . بدین ترتیب به خاطر عمیق بودن شکاف در دل ساختمان با آسمان برخورد و با آن سایش پیدا می کند . مانند پنج انگشتی که باز شده و نور را به بین خود می خواند .

مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست جمهوری

مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست جمهوری

مرکز هماهنگیهای فناوریهای ریاست جمهوری


سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت – آلمان – ۱۳۷۹

بنای سر کنسولگری از ورای ۱ دیوار بلند شیشه ای رویت می شود، این نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خیال انگیز ایران هست . موقعیت زمین ، خیابان و پارک این فکر را پیش آوردکه فضای خیابان شمالی و پارک جنوبی را به لقب دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل سازدو از درون بنای سرکنسولگری عبور نماید این فضا را گالری ایران نامیدیم ، که در آن رفت و آمد افراد زیاد هست. این فضا بتای سر کنسولگری را به دو بخش اساسی : یکی برای فعالیتهای ساده روزمره و دیگری برای فعالیتهای رسمی و دیپلماتیک سر کنسولگری تقسیم می کند . حجمی سنگی فضاهای مربوط به دو بخش سر کنسولگری را شکل می دهد و با اتصالی که این دو حجم در طبقه اول از روی گالری دارند، وحدت و یکپارچگی این دو فراهم می شود . ۱ سقف شفاف شیشه ای سطح پارک را به لبه بالای دیوار شیشه ای متصل می کند و با نرمی موجب یکی شدنفضای سر کنسولگری و پارک می گردد . این سقف شیشه ای بخش اساسی سر کنسولگری را پوشش می دهد . نوار عریض و کم عمقی از آب در طول جنوبی ساختمان سر کنسولگری عبور می کند که ضمن لطیف کردن فضای سر کنسولگری موجب انعکاس زیبایی احجام آن می گردد و ضمنا ارتباط ساختمان سر کنسولگری را با بخش دیگری از پارک تامین می نماید . در مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شفاف ، شکل گرفته از احجام آزاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شیشه ای هست و فضایی رویایی و خیال انگیز را پدید می آورد . با طبیعت اطراف خود به خوبی یکی شده ضمن آنکه از بالاترین سطح فناوری در آن بهره گرفته شده هست .

سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران

سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران


سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک – ۱۳۷۸

ساختمان
با الهام از معماری ایران به صورت ۱ کوشک درون ۱ باغ سازماندهی شده هست . علاوه بر
آن در کنار خیابان ۱ عمارت باریک نیز قرار داده شده که یادآور عمارت های ورودی باغ
های ایرانی هست. ۱ محور اساسی (آب نما) عمارت ورودی و عمارت اساسی را به یکدیگر متصل
می کند که استخوانبندی دسته سفارت را تشکیل می دهد
.ایده فضایی طرح
، کاهش ماده و افزایش فضاست . که این امر جوهره اساسی معماری ایران را از گذشته تا به
امروز شکل داده هست . بر این اساس سعی شده هست تا در طرح فضای درونی گسترش یافته .
به گونه ای که از جرم ساختمان کاسته و فضایی شناور و شفاف جای آن را اشغال کند. این
گسترش فضا به صورتی هست که حتی پوسته خارجی ساختمان اساسی را نیز تحت تاثیر قرار داده
و با شکافته شدن پوسته گسترش این فضا وضوح بیشتری پیدا می کند و فضای درونی را در تداوم
با فضای بیرون قرار می گیرد
.هم چنین با استفاده از عناصری چون آینه ، شیشه ،
آب ، و نور در فضای درونی سعی شده تا فضا کیفیت بی مرزی و لا مکانی را القا کند.


ساختمان مرکزی صنعت نفت ایران – تهران – ۱۳۷۷

نفت مهم ترین منبع انرژی جهان که به همراه گاز بزرگترین ذخیره طبیعی ایران را تشکیل می دهند با زندگی و تاریخ معاصر این سرزمین پیوندی جدایی ناپذیر دارند . لذا در طراحی(طرح ریزی) ساختمان صنعت نفت باید این حقیقت را در نظر داشت . قدرت بزرگ دیگری در بین هست خورشید که همیشه مقتدرانه بر این سرزمین می تابد . بنا نه تنها بایستی به عملکرد درونی خود پاسخ گوید بلکه می بایست بیانگر حقیقت موضوع آن ( ساختمان صنعت نفت ) بوده و ماهیت زمین را متجلی نماید . توده ساختمان به سمت شرق زمین رانده شده هست و به صورت ۱ خط مورب از جنوب شرق به شمال غرب ، زمین را به دو بخش پر و خالی تقسیم کرده هست . این نحوه تقسیم بندی زمانی که در ترکیب با تپه سبز غربی دیده شود ۱ دره پدید می آورد که اشاره عمیقی هست به ماهیت دره ای بودن زمین . بخش خالی زمین را ۱ حجم افقی که از سطح زمین به پایین هست در توده ساختمانی شرقی امتداد می یابد پر می کند . تظاهر آن در بیرون به صورت ۱ سطح وسیع صیقلی هست – سنگ گرانیت مشکی که روی آن لایه کم عمقی از آب قرار دارد – این حجم سیاه سمبل دریای نفت هست که در زیرزمین قرار دارد و می توانیم آنرا HUMAN BOX بنامیم . جسورانه ترین قسمت فضایی دسته ۱ سطح شیشه ای عمودی بسیار بزرگ هست که از چند سطح شکسته تشکیل شده و در ضلع غربی توده ساختمانی قرار گرفته هست . این سطح شیشه ای در قسمت شکاف HUMAN BOX به درون آن فرو می رود . دیوار شیشه ای سمبل خورشید هست و از نظر تکنیکی به طریقی طراحی(طرح ریزی) شده تا بتواند حداکثر جذب و ذخیره انرژی خورشید را داشته باشد . در عین حال چون آینه بسیار بزرگی در مقابل تپه سبز غربی کشیده شده . تپه و سطح صیقلی HUMAN BOX  را در خود منعکس کرده زیبایی آنها را دو برابر می کند .

ساختمان مرکزی صنعت نفت ایران


طرح کتابخانه ملی ژاپن – کانسای کان – ژاپن – ۱۳۷۵

این طرح در مسابقه بین المللی طراحی(طرح ریزی) کتابخانه ملی ژاپن در شهر در شهر دانشگاهی کانسای در سال ۱۹۹۶ تهیه شده هست . ایده طرح از ترکیب سه شیء با سه هستی متفاوت حاصل شده هست که فصل مشترک بین آنها نفس هستی آنهاست . یکی از این سه شیء ، ۱ “تهی” هست که بر اثر تقابل دو شیء دیگر پدید می آید . آن دو شیء دِیگر نیز با هم تضاد دارند :یکی شفاف و نرم هست و دیگری تیره و سخت . این دو شیء در حقیقت دو مکعب اند که بر اثر قرارگیری در برابر هم و کشش و مکش دوسویه، از سطح صاف به سطح تابیده (پیچ و تاب خورده) تبدیل شده اند و فضای بین آنها نیز در واقع پیکر آن “تهی” را به وجود آورده هست . از نظر کاربردی، مکعب تیره و سخت که از جنس فولاد هست برای مخزن بسته کتاب ها، و مکعب شفاف و نرم که از جنس بلور هست برای دیگر فضاهای کتابخانه در نظر گرفته شده هست . فضای سوم یا همان تهی که فقط فضا و نور هست، نماد خلاقیتی هست که بر اثر شکل گیری اندطشه بشری رخ می دهد و جسمیت بخشیدن به آن باید فراتر از عینیت فیزیکی تصور شود. این طرح در مسابقه مذکور در زمره طرح های زبده قرار گرفته و تقدیرنامه افتخار (HONORABLE  MENSTION) دریافت داشته هست .

کتابخانه ملی ژاپن

کتابخانه ملی ژاپن

کتابخانه ملی ژاپن



طرح مجتمع مرکزی وزارت نیرو – تهران – ۱۳۷۵

ایده
کلی طرح ۱ سد هست که در آن حوزه ستادی به صورت دیواره سد در نظر گرفته شده و در قسمت
شمالی دیواره معماری افقی هست که تصور دریاچه را به وجود می آورد . در درون این دریاچه
دو مکعب مستطیل کم ارتفاع قرار گرفته اند که مانند دو شی بزرگ شناورند.

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو


طرح ساختمان استانداری تهران – تهران – ۱۳۷۵

طرح عرضه شده برای ساختمان استانداری تهران، ازیک برج و ۱
ایوان بزرگ با ستون های کشیده و بلند در مقابل آن تشکیل شده هست. در این طرح ایوان
با تمام ویژگیهایی که در معماری قدیمی ایران دارد به چشم می خورد، با این تفاوت که
دیگر نه مختص طبقه اشراف، که در اختیار تمامی مردم هست و برای وارد شدن به ساختمان
استانداری باید از زیر آن عبور کرد. این ایوان ضمن با شکوه تر کردن ساختمان ، موجب
ارتباط آن با فضای اطراف می گردد و سنگینی بنا و ارتفاع برج را متعادل می سازد
.برج از سه قسمت تشکیل شده هست : دو مکعب
نسبتا بسته با شیارهای باریک نور و ۱ فضای شفاف در بین آنها که به ترکیب حجمی
بنای شمس الاماره –به لقب شاخص ترین بنای حکومتی تاریخ تهران – شباهت دارد
.حوزه استاندار در فضای افقی پوشش ایوان
قرار داده شده و معاونت ها در برجها استقرار یافته و مراکز عمومی مانند سالن
اجتماعات، نمازخانه، رستوران، کتابخانه، نمایشگاه و غیره در طبقه ورودی از ایوان و
طبقات زیر آن استقرار یافته اند
.افزون بر اینها دسته
بنا دارای تقارنی محوری هست و این امر وقار خاصی به بنا می دهد، که از ساختمان
حکومتی مهمی چون استانداری نیز همین انتظار می رود
.

ساختمان استانداری تهران


طرح موزه ملی آب ایران – تهران – ۱۳۷۴

در فرهنگ ایران ، آب همواره با خاک همراه هست و در ترکیب و
تضاد با آن معنا می یابد. تری آب ، همیشه یادآوری خشکی هست .
برپایه چنین ذهنیتی ، ایده ترکیب ۱ خشک و تر که کاملا در
شرایط یکسانی با یکدیگر به سر برند و به گونه ای که نتوان آنها را از یکدیگر تفکیک
کرد ، اساس کار طراحی(طرح ریزی) موزه ملی آب ایران قرار گرفت و این شعر تازه مفهومی معماری
شد. من به آغاز زمان نزدیکم آشنا هستم با سرنوشت تر آب ، عادت سبز درخت .

موزه ملی آب ایران

موزه ملی آب ایران

موزه ملی آب ایران


طرح فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران – تهران – ۱۳۷۴

فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران بر طبق دستور کار از دو دسته اساسی شامل فرهنگستان ها و دسته گرد همایی ها و ۱ بخش تکمیلی که هر دو دسته را در بر می گیرد تشکیل شده هست و در مجموع ۵۵۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد . دسته فرهنگستانها به طور خلاصه شامل سه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، علوم و علوم پزشکی هست و ۱ کتابخانه که هر سه اینها را تغذیه می کند . متمرکز کردن بنا و آزاد گذاشتن هر چه بیشتر اراضی دسته، استفاده خلاق از اصول و مبانی و الگوهای تاریخ معماری ایران، وحدت و یکپارچگی بنا، احترام به بستر خاکی،افقی بودن، رعایت زاویه تاریخی در بنا و بالاخره دید کوه دماوند از مهم ترین اصولی هست که در طراحی(طرح ریزی) فرهنگستان مد نظر قرار گرفته هست. عناصر تشکیل دهنده بنا نیز عبارتند از: ورودی، صفه، حیاط مرکزی، گنبد گردهمایی ها و دیواره فرهنگستان ها. باحضور آزادنه قسمتی از تپه در اراضی طرح روی صفه، ترکیب عناصر طبیعی و مصنوع، زیبایی فضایی بنا را افزایش داده هست. این طرح از بین ۱۸ طرح عرضه شده برای مسابقه طرح بنای فرهنگستان های ایران که وزارت مسکن و شهرسازی برگزار کرد، مقام نخست را به دست آورده هست  .

فرهنگستان ایران

فرهنگستان ایران

فرهنگستان ایران


طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران – تهران – ۱۳۷۴

طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران راوزارت مسکن و شهرسازی در بهار سال ۱۳۷۴ به مسابقه نهاد که در این مسابقه طرح عرضه شده مهندسین مشاور نقش جهان- پارس مقام دوم را بدست آورد . برخی از ویژگیهای طرح یادشده از این قرار هست : باطن طرح از سه بخش اساسی – مخزن بسته کتاب ها، فضاهای قرائت و تحقیق و ۱ پوشش شفاف که تمامی فضای کتابخانه را در خود جای می دهد تشکیل شده هست. طرح کوشیده هست با الهام از این بیت ناصرخسرو : “بنگر به فرشته که دود از سپس دیو *** چون زرگدازنده که بر قیر چکانیش “
به مفاهیم “دانش” و “نوشتار” (به مثابه ثبت دانش) در فرهنگ ایران نزدیک شود . این تصویر که هجوم روشنایی را به دل تاریکی مطرح می سازد، در طرح کتابخانه به صورت سطح پیچ و تاب دار سیاه براقی هست که جسمی طلایی ( مخزن بسته کتاب ها ) به شکل لوح بر آن می نشیند . لوح در اشکال مختلف خود نماد ثبت اندیشه هاست و در فرهنگ ایران “لوح محفوظ” دربر دارنده سرنوشت کلی هستی از ازل تا به ابد هست و از این رو در طرح عرضه شده این فرم برای مخزن بسته کتاب ها در نظر گرفته شده هست  و قرارگیری آن در زیر پوشش بزرگ کتابخانه ، “محفوظ” بودن آن را تداعی می کند.

کتابخانه ملی ایران
کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ملی ایران

طرح ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – تهران – ۱۳۷۴

محوطه موردنظر برای احداث ساختمان  کانون وکلای دادگستری مرکز ، قطعه زمینی هست در نزدیکی میدان آرژانتین در شهر تهران با ابعاد تقریبی ۱۸*۵۴ (مساحت ۹۷۲) متر مربع . هدف از احداث ساختمان کانون وکلا، ایجاد مرکزی برای کار های وکلای دادگستری مرکز و بر همین اساس ، دارای عملکردهای اداری ، آموزشی ، انتضامی ،حرفه ای و جز آن هست. این بنا با استفاده از نماد ترازو به صورت دو حجم متعادل که در ۱ فضای شفاف معلق هستند، طراحی(طرح ریزی) گردیده و فضای  بین این دو حجم ۱ شکاف نور هست که می تواند شاهین ترازو تلقی شود . آنچه به لقب ویژگی های کالبدی طرح در نظر گرفته شده هست عبارتند از :
– بهره گیری کامل و معمارانه از شکل و ابعاد زمین
– انعطاف پذیری فضاها برای عملکردهای متفاوت
– بهره گیری ازنمادهایی چون ترازو و نور

ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز

ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز

ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز


طرح دسته ورزشی رفسنجان – رفسنجان – ۱۳۷۳

بافت به هم پیوسته و کویری رفسنجان عناصری مانند حیاط مرکزی، اب انبار و یخچال را در خود جای می دهد . این عناصر معماری سنتی در طول سالیان بر اثر تکرار و تجربه، به فرم هایی تبدیل شده اند که با تغییری در جزئیات آن، در گوشه و کنار بافت دیده می شوند . دستمایه اساسی طرح دسته فرهنگی – ورزشی با الهام از کالبد یکی از بناهای شاخص معماری سنتی منطقه در حومه رفسنجان شکل یافته هست. این بنا که یکی از یخچال های قدیمی رفسنجان هست با تدابیر معماری که شکل و کارکرد نوینی برای آن ایجاد کرده و به شکل حاضر در آمده هست . کالبد دسته از دو قسمت متمایز تشکیل شده هست : بخش غیر شفاف و بخش شفاف . بخش غیر شفاف که برگرفته از مخازن گنبدی شکل یخچال هست، حجمی به شکل مخروط ناقص دارد و برای سالن ژیمنازیوم پیشنهاد می شود و بخش شفاف که تداعی دیواره بلند یخچال را دارد با پوشش مورب کاملا شفاف خود (شیشه ای که به دیواره تکیه داده هست و تعبیر از خط سایه دیوار بر زمین خواهد بود )برای دسته استخر و سونا در نظر گرفته شده هست، تضاد اژن دو بخش در کالبد بنا از ویژگیهای اساسی معماری آن هست. ارتباط دهنده این دو بخش دیواره و مخروط، ورودی و فضای اساسی تقسیم دسته هست .

مجتمع ورزشی رفسنجان

مجتمع ورزشی رفسنجان

مجتمع ورزشی رفسنجان


طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری رفسنجان – رفسنجان -۱۳۷۳

در نیمه دوم سال ۱۳۷۳ شهرداری تهران با همکاری دفتر نشر معارف اسلامی اقدام به برگزاری مسابقه ای محدود برای طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری در دسته ای فرهنگی – تجاری در شهر رفسنجان کرد. شرکت(کمپانی) کنندگان در این مسابقه عبارت از هفت شرکت(کمپانی) مهندسین مشاور نقش جهان- پارس رتبه نخست را از آن خود کرد . اندیشه اساسی طرح، برگرفته از الگوی معماری ۱ یخچال قدیمی حاضر در رفسنجان هست و مشتمل بر ۱ دیوار طویل و ۱ فضای مخروط ناقص هست. از دیواره به لقب موزه اسناد و از فضای مخروطی برای سالن های اجتماعات و جز آن استفاده می شود . همجنین ۱ سطح شیشه ای مورب در ضلع شمالی دیوار در نظر گرفته شده که تداعی کننده سایه یخ زده دیوار هست .

موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری رفسنجان

موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری رفسنجان

موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری رفسنجان


طرح آماده سازی ۲۰۰ هکتار اراضی سپاهان شهر – اصفهان – ۱۳۷۳

طرح آماده سازی ۲۰۰ هکتار اراضی سپاهان شهر که در سال ۱۳۷۳ تهیه شده هست . برپایه محورهای شهری و طبیعی مصنوع ، مرتبط با شهر اصفهان و همچنین عوارض طبیعی حاضر در محدوده های سپاهان شهر شکل گرفته هست. این محورها و نقاط عطف به همراه محورهای فرعی دیگر که به لقب محورهای سواره و پیاده شهری در نظر گرفته شده اند، دسته ای موزون از محورها و مراکزی را به وجود آورده هست که شباهت آن با تار و پود کالبدی شهر اصفهان انکارناپذیر هست، ضمن اینکه با عملکردها و الزامات شهرهای امروزین کاملا تطبیق می کند . اساس استخوانبندی اساسی آماده سازی بر دو محور بولوار شرقی غربی و شمالی جنوبی حاضر در این اراضی استوار هست . در محل تقاطع این دو محور ، مرکز اساسی و نقطه اوج محدوده فعلی آماده سازی قرار گرفته هست که هم به لقب ۱ فضای عمده شهری عمل می کند و هم اینکه عملکردهای اساسی دسته را در بدنه خود جای می دهد .

اراضی سپاهان شهر

اراضی سپاهان شهر

اراضی سپاهان شهر


طرح آماده سازی ۳۸۰ هکتار اراضی شهر تازه بهارستان – تهران – ۱۳۷۱

این آماده سازی که مساحت ۳۸۰ هکتار را زیر پوشش خود را دارد، دومین آماده سازی شهر تازه بهارستان بعد از آماده سازی ۲۰۰ هکتار اراضی هست . این آماده سازی دارای ۱۲ مرحله (بلوک) هست و جمعیتی بالغ بر ۶۶ هزار نفر را در خود جای خواهد داد. تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۳۰۰۰ واحد هست که واحدهای تک خانواری، چند خانوری و آپارتمانی را در بر می گیرد . از این بین واحدهای آپارتمانی به دو گروه لبه شهری (هفت طبقه) و آپارتمانهای مرکز محله (چهار طبقه) تقسیم می شود . خدمات محله ای در مرکز محله ها احداث می شوند که امتداد آنها به مراکز ناحیه ای ختم می گردد. واحد های آموزشی این آماده سازی تا حد دبیرستان و مدارس فنی-حرفه ای تامین می شود . ۴۰ درصد از اراضی این آماده سازی به مسکونی ، ۱۵ درصد به خدمات ، ۳۵ درصد به ارتباطات و ۱۰ درصد به فضای سبز اختصاص می یابد .
در این طرح کوشش شده هست که مبانی و اصول شهرسازی شهرهای قدیم ایران – به
ویزه اصفهان – ضمن تکامل منطقی و امروزین این اصول پایه کار قرارمی گیرد .

اراضی شهر تازه بهارستان

طرح آماده سازی برزن C پولادشهر – اصفهان – ۱۳۶۹

برزن C   سومین برزن شهر تازه پولادشهر (بعد از برزنA و B ) هست . مساحت این برزن برای حدود ۳۶۰ هکتار و شامل هشت محله و ۱ مرکز برزن هست . این برزن برای حدود ۵۵۰۰۰ نفر دستور کار ریزی شده هست . تعداد کل واحدهای مسکونی که در این برزن ساخته می شوند حدود ۱۱۷۰۰ واحد هست که شامل واحدهای تک خانواری، چند خانواری و آپارتمانی هست . مساحت مسکونی حدود ۲۸ درصد خدمات ۱۳ درصد، ارتباطات ۳۱ درصد و فضاهای سبز حدود ۲۸ درصد از کل برزن را در بر می گیرد . خدمات محله ها در مرکز انها شکل گرفته هست که به وسیله ۱ محور پیاده – سوار به محورهای اساسی (ارتباطی) و با ۱ محور پیاده به مکز برزن متصل می شود. تراکم ارتفاعی – ساختمانی – جمعیتی از حاشیه به مرکز برزن افزایش می یابد .

برزن C پولادشهر


طرح آماده سازی ۵۵۰ هکتار اراضی منطقه مرکزی شهر تازه بهارستان – تهران – ۱۹۰۰

طرح آماده سازی ۵۵۰ هکتار اراضی شهر تازه بهارستان مرکز شهر تازه بهارستان را در خود می گیرد. در محدوده طرح هسته مرکزی شهر و عناصر اساسی آن مانند میدان اساسی شهر ، باغ بهارستان و مرکز تجاری _ خدماتی شهر قرار می گیرند. بدین ترتیب عمده اراضی به مراکز و محوطه های عمومی اختصاص یافته و فقط ۱۴۰ هکتار از آن به مسکونی اختصاص دارد. استخوان بندی فضائی دسته متاثر از استخوان بندی اساسی شهر تازه بهارستان هست که خود با دقت به استخوان بندی شهرهای قدیم ایران و به خصوص اصفهان و اصول و مبانی آن تهیه شده هست . پیش گوی می شود که در اراضی آماده سازی و مجموعا بالغ بر ۱۸۱۰۰ نفر جمعیت را در خود اسکان دهد .

شهر تازه بهارستان


طرح گسترش و احیای منطقه شرق اصفهان (تامشا) – اصفهان – ۱۳۷۵


طرح احیای دسته کریمخانی شیراز – شیراز – ۱۳۷۳

در قالب طرحی که برای باز زنده سازی بافت تاریخی شیراز صورت گرفته هست، احیای دسته کریمخانی به لقب قلب منطقه تاریخی از اهمیت ویژهای برخوردار هست. این دسته مرکزیت حکومت زندیه را در شهر شطراز تشکیل می داده و مشتمل هست بر ارگ کریمخانی، باغ نظر، مسجد و بازار وکیل، دیوانخانه و چند بنای دیگر متعلق به اوایل قرن حاضر ، دسته کریمخانی نمادی با عظمت از دوران زندیه به شمار می آید و باز زنده سازی ان با استفاده از تبدیل بناها و فضاهای باقی مانده از گذشته به مراکز فعال امروزین، پلی هست که پیوند شیراز قدیم را با شیراز امروز و آینده ممکن می سازد و به توان گسترده این شهر در زمینه های فرهنگی، گردشگری و خدماتی می افزاید . تاکید طرح بر پررنگ کردن سایه تاریخ در این منطقه و احیای میدان مرکزی شهر (میدان توپخانه) در دوران زندیه و قطع عبور و مرور سواره در سطح دسته و انتقال آن به زیرزمین به منظور یکپارچگی عناصر اطراف میدان و پیوند مجدد قطعات بازار وکیل شیراز استوار هست . در دستور کار ریزی و طراحی(طرح ریزی) دسته کریمخانی کوشش به عمل آمده هست که این دسته بتواند به لقب ۱ دسته منحصر به فرد در زمینه فرهنگی و گذران اوقات فراغت و خدمات ویژه در مقیاس شیراز آینده و منطقه مربوطه عمل کند .

دسته کریمخانی شیراز


طرح شهر تازه پولادشهر – اصفهان – ۱۳۷۳

پولادشهر به دنبال احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۴۷ به منظور اسکان کارکنان این صنعت پی ریزی شد. بعد از تهیه و تصویب طرح جامع منطقه اصفهان در سال ۱۳۶۵ در قالب پیش گوی های این طرح ، عملکرد پولادشهر تغییر کرد و به لقب یکی از شهرهای تازه منطقه برای جذب و اسکان جمعیت اضافه شونده به منطقه اصفهان و ناحیه شهری – صنعتی پولاد واقع در بخش غربی منطقه در نظر گرفته شد . این شهر تازه که در ۳۵ کیلومتری غرب اصفهان واقع گردیده و در زمان حاضر جمعیتی در حدود ۴۰۰۰  نفر دارد ، برای اسکان جمعیت تا مرز ۵۰۰هزار نفر هدف گیری شده هست و در آینده به لقب شهر دوم منطقه اصفهان عمل خواهد کرد. سطح پیش گوی شده برای پولادشهر حدود ۶۰۰۰ هکتاراست. طرح جامع تازه این شهر در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده هست .

شهر تازه پولادشهر


طرح شهر تازه بهارستان – تهران – ۱۳۷۲

این شهر در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در امتداد جاده اصفهان به شیراز در شمال کوههای لاشتر واقع شده هست. شهر تازه بهارستان یکی دیگر از شهرهای تازه منطقه اصفهان برپایه طرح جامع مصوب منطقه هست و به مظور جذب و اسکان سرریز جمعیت شهر اصفهان (در مکانی غیر از شهر اصفهان) ایجاد شده هست. این شهر تازه در افق طرح (سال ۱۳۹۵) جمعیتی معادل ۳۲۰ هزار نفر را در خود جای خواهد داد و سطحی حدود ۳۰۰۰ هکتار خواهد داشت. طرح جامع این شهر در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسیده، عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۶۸ آغاز گردیده و در حال حاضر بالغ بر ۰۰۰/۳۰ نفر جمعیت در آن ساکن شده هست . در طراحی(طرح ریزی) شهر تازه بهارستان از اصول و مبانی شهرسازی شهرهای تاریخی ایران، ضمن تکامل اندامواره ای (ارگانیک) این اصول و مبانی امروزین کردن آنها، بهره گرفته شده هست .

طرح شهر تازه  بهارستان


طرح جامع منطقه اصفهان – اصفهان – ۱۳۷۰

طرح جامع منطقه اصفهان


طرح جامع شهر اصفهان – اصفهان – ۱۳۷۰

بعد از پیروزی انقلاب اسلامیایران در طرح جامع پیشین شهر اصفهان تجدیدنظر بنیانی به عمل آمد و طرحی به نام “طرح تجدیدنظر در طرح جامع اصفهان “تهطه گردید . این طرح که در اداره کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان به دست آقای مهندس سید هادی میرمیران مدیرعامل فعلی مهندسین مشاور نقش جهان-پارس به لقب مدیر طرح و  با همکاری واحد شهرسازی و معماری آن اداره کل تهیه شده هست،در سال ۱۳۶۷ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و در سال ۱۳۷۰ به “طرح جامع اصفهان ” تغییر نام یافت . اساس این طرح بر عدم گسترش شهر اصفهان، کنترل تمرکز جمعیتی و خدماتی در این شهر ، حفظ ظرافت و ساختار قدیمی شهر اصفهان و همچنین حفظ اراضی کشاورزی اطراف آن بوده هست .

طرح جامع شهر اصفهان


طرح جامع (راهبردی) خرمشهر – خوزستان – ۱۳۶۹

کار تهیه مرحله اول طرح تجدید بنای خرمشهر با لقب طرح جامع (راهبردی) خرمشهر در چارچوب شرح خدمات ویژه، از فروردین ۱۳۶۹ آغاز شد و در اوخر مردادماه همان سال پایان یافت . طرح مرحله اول در مهرماه ۱۳۶۹ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید . این طرح احیای یادمان های شهر و قراردادن یادمان های جنگ در استخوان بندی کالبدی شهر را مدنظر قرار داده هست و بازسازی آن را مجالی برای برطرف ساختن نقاط ضعف کالبدی پیش از جنگ می شناسد. جمعیت پیش گوی شده شهر در کوتاه مدت ۴۰۰۰ نفر، بین مدت ۱۰۰۰۰ نفر، دوره طرح (تا سال ۱۳۸۰) ۲۲۰۰۰ نفر و بلندمدت (تا سال ۱۳۹۰) ۳۴۰۰۰ نفر هست .

طرح جامع راهبردی خرمشهر


طرح جامع شهر شیراز – شیراز – ۱۳۶۸

طرح جامع شهر شیراز

[ad_2]

معماری تکست

پاسخ دهید