ماریو بوتا :: بزرگان معماری

[ad_1]

Mario Botta

ماریو بوتا

… مصالح
دنیای خاص خود را دارند. با چگونگی قرار دادن آنها در کنار یکدیگر و نیز علائمی که
از طریق بافت و رنگ آنها بدست می
آید،
زبانی حاصل می
شود که میتواند
مکمل اندیشه و راهگشای معماری باشد …

ماریو بوتا

آرشیتکت(architect) ماریوبوتا در سال ۱۹۴۳ در مندریزیو سوئیس متولد شد.
وی یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بوده و در رشته محاسبات ساختمان
آموزش دیده هست. ماریو بوتا همکاری با معماران به نام و مشهوری چون لوکوربوزیه در سالهای
۱۹۶۵-۱۹۶۹ و لوئی کان در سال ۱۹۶۹ (یکی از مهم ترین اعضای مدرسه
فنی سوئیس) را در کارنامه خود به ثبت رسانده هست. ماریو بوتا یکی از اعضای مهم مکتب
تیسینز بود که در همین راستا گرایشهای فرمالیستی در یکسری خانه های ویلایی ساده و
ظریف در کارهای او به چشم میخورد. نخستین کار وی خانه روحانی در ترتاکه (
۱۹۶۱-۱۹۶۳) بود که از خود به یادگار
گذاشت
.از ویژگی های بارز در
طراحی(طرح ریزی) های ماریو بوتا می توان به؛ دقت زیاد در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم
گرایی، دقت به سادگی در انتخاب الگوهای معماری، گرایش به فرم های هندسی، تاکید بر
مهارت های حرفه ای در اجرا، ایجاد فضای سایه روشن در کارها، دعوت طبیعت به داخل
ساختمان با استفاده ازفضای باز، تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارهای وی اشاره
کرد
.هر زمان که ماریو بوتا
منطقه ای را برای خانه ای تازه در نقطه ای بر می گزید، دقت شایانی به سایت مبذول
می داشت و ملهم از علم ساکنین قدیمی آن نقطه است. حتی اگر به طور اتفاقی با ۱
ساختمان که ماریو بوتا طراحی(طرح ریزی) کرده هست برخورد کنیم محال هست به حس عمیق حاصل از
نظم ترکیبی آن نبریم
.اگر از نقطه ای دورتر
به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل
منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار هست هم
گذشته زمین را تعریف می کند. خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر
محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند
. سطوح به واسطه هندسه
ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند. سایه کنج، شما را به درون فرا می خواند
و از داخل منظره های بسیاری که از دیدن آنها محروم شده ایم به وسیله خطوط ساده دیوارها
و ستون ها شکل می گیرد
.یکی از دیگر ویژگی های
کارهای بوتا گشودگی های بزرگ، حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و
شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند و تبدیل به نقاط مناسب
دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور
آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند
. یکی ازعناصری که در کارهای
بوتا به چشم میخورد، تر سیم ارتباطات به وسیله نورگیر های سقفی پیوسته ای هست که
غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند. این نور گیرها نه تنها نور
دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند
.تاثیر تفکرات بوتا در مورد طراحی(طرح ریزی) کلیسا را
می توان در کارهای او به روشنی دید. از آن جمله تفکرات و گفته های بوتا می توان
به؛ «امروزه کلیسا فرصتی هست استثنائی برا ی ساخت و تقویت فضائی که در آن زندگی می
کنیم و نشانه ای تازه هست برای آنچه که مردم منتظرش بودند» و یا اینکه «کلیسا
ایجاد مکث می کند، ۱ لحظه سکوت، فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که مواجه با
تغییرات سریع و تناقض های شهرهای مدرن» و یا «کلیسا ضرورتی هست که نه تنها برای
مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یاد آوری هست برای تلفیق دوباره با گذشته»
اشاره کرد.


خانه روتاندا

خانه مدیچی در استابیو سوئیس که به نام خانه روتاندا شناخته می شود؛ این فرم هندسی ۱ استوانه ی چاق توپر بتنی به رنگ خاکستری هست. این گونه نیست که فرم، سایت را نادیده بگیرد بلکه فرم ساختمان، پاسخی فکر شده به توپوگرافی و ساختمان های اطراف هست. با نگاهی از سمت غرب و در مقابل دامنه که با ویلاهایی از سبک ها و گونه های مختلف علامت گذاری شده هست؛ خانه روتاندا مانند نجیب زاده ای در بین استراحت کنندگان کنار استخر قرار گرفته هست که چهره ای اخم آلود دارد. طبقه همکف در داخل با رواق ورودی باز و پارک اتومبیل در همجواری هال ورودی و پلکان اشغال شده هست. این فضاها نور کمتری دارند، اما طبقه اول با پنجره بزرگ رو به جنوب و نور سقفی بلندی در بالا که از طریق گشودگی کف طبقه بالا قابل رویت هست، کاملا روشن شده هست. خانه دارای پلان باز هست ولی قسمت های عملکردی  بیشتر با نور تعریف شده اند تا با تیغه بندی در طبقه بالا. راهرو های دو سمت گشودگی کف، دسترسی به اتاق خواب ها و حمام ها را فراهم کرده و دید به فضای نشیمن در پایین را تامین می کنند.


سایت بِرگ اوسی

معمارسوئیسی به
طراحی(طرح ریزی) سایت منحصر بفردی به نام بِرگ اوسی پرداخته هست. که ساختار آن به طور قابل
توجهی بیانگر محیط پیرامون کوهستانی آن است.این مکان در دامنه کوههای آروسا،
سوئیس واقع هست و معماری مکمل آن منعکس کننده نقش و نگارهای طبیعی چشم انداز ها
بوده، و پویایی خاصی را به محیط می افزاید
.
ساختارهای اثر گذار تجسمی در طراحی(طرح ریزی) بوتا دقت بازدید کنندگان را
به خود جلب کرده هست. در حالی که با ارتباط المان های تجسمی طبیعی و درختان، کو
ههای بزرگ و روستای پیرامون نیز دقت خاصی داشته هست. ساختارهایی که به زیبایی شکل
گرفته اند
. در واقع
گسترش هتل بزرگ و مجلل شوگن است. و از آن ها به لقب مرکز تناسب و تندرستی و
اسپا استفاده می شود که کارکردهای مطلوب فراوان از قبیل
: امکانات تناسب اندام و تندرستی، فضاهای
درمان فیزیکی و استخر های شنا را فراهم می سازد
.
اساساً این طرح با موضوع و هدف فکری
» ساخت بدون اضافه کاری«
شکل گرفته هست. و آرشیتکت(architect)، به طراحی(طرح ریزی) ساختار هندسی با نقش و نگارهای
اساسی می پردازد که نوعی پیروی کردن از چشم انداز طبیعی است
.
او به توصیف این طرح می پردازد: «حجم بزرگ سازه درون زمین هضم می
شود و تنها حاشیه های پوشش گیاهی و آنتن های مکانیکی ظاهر میشوند و ماهیت تفریحی و
دسته جمعی سازه را مشخص می سازد». حاصل این کار ترکیب جادویی از طبیعت و معماری
انسانی است
.

سایت برگ اوسی

سایت برگ اوسی

سایت برگ اوسی

سایت برگ اوسی

سایت برگ اوسی

سایت برگ اوسی

سایت برگ اوسی

[ad_2]

معماری تکست

پاسخ دهید