لوکوربوزیه :: بزرگان معماری

[ad_1]

Le Corbusier

لوکوربوزیه

… من ترسیم­ کردن را به حرف­ زدن ترجیح می­دهم، زیرا ترسیم­ کردن سریع­تر هست و مجال کمتری برای دروغ­ گفتن باقی می­گذارد …

لوکوربوزیه

در لشود فوند، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس ، در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد . لو کوربوزیه علاقهٔ زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم ۱ مدرسهٔ هنرهای زیبای محلی بود به آموختن مبانی هنر پرداخت . اولین خانه‌هایی که او طراحی(طرح ریزی) کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند ، مانند ویلا فالت، ویلا شوآب، و ویلا ژان نرت برای پدر و مادرش. این خانه‌ها یادآور سبک معماری رایج ، منطبق بر طبیعت کوه‌های بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوه‌های آلپ بودند. لو کوربوزیه در حدود سال ۱۹۰۷ به پاریس رفت و در آنجا در دفتر دو تن از معروف‌ترین معماران آن دوره یعنی آگوست پره و پیتر بهرنز به مدت چند سال کار کرد. وی سپس به بالکان، آسیای صغیر، یونان و رم سفر کرد و نقاشی‌های بسیاری از این سفر با خود به همراه آورد. لو کوربوزیه در طی کار حرفه‌ای خود، استفاده از یکی از شاخص‌ترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساند و کارهای وی مورد پیروی کردن جهانی قرار گرفت.

اصول معماری لوکوربوزیه:
در زمینه معماری لو کوربوزیه خانه را به لقب ماشینی برای زندگی لقب کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت هست. وی پنج اصل را در ساختمان‌های مدرن معرفی کرد که عبارتند از:
۱- ستون‌ها ساختمان‌ها را از روی زمین بلند می‌کنند.
۲- بام مسطح و باغ روی بام
۳-پلان آزاد
۴-پنجره‌های طویل و سرتاسری
۵-نمای آزاد، کف‌ها و دیوارها به صورت کنسول

تناسبات طراحی(طرح ریزی):

لو کوربوزیه از ۱ شبکه مدولار با تناسبات طلایی برای طراحی(طرح ریزی) پلان و نما استفاده می‌کرد و تناسبات و اندازه‌های بدن انسان را طبق مدل خودش درطراحی بکار می‌برد. کالین رو در مقاله‌ای با لقب ریاضیات ویلای ایده آل در سال ۱۹۴۷ شباهت‌های بین قسمت‌های فضایی ۱ ویلای پالادیو را با سازه شبکه‌ای یکی از ویلاهای لو کوربوزیه نشان داده هست. گرچه هردو ویلا سیستم تناسب دهنده مشابهی دارند و از ۱ نظم ریاضی عالی پیروی می‌کنند، اما ویلای پالادیو شامل فضاهایی با اشکال ثابت و روابط متقابل هماهنگ هست در حالیکه ویلای لو کوربوزیه، از طبقات افقی شامل فضاهای آزاد که توشط کف و شقف تاوه‌ای تعریف می‌شوند، ساخته شده هست.

شهرسازی:

لو کوربوزیه شهرهای آینده را شهرهایی تجسم نمود که از آسمانخراشهای بزرگ و مرتفع تشکیل شده هست . در هر ۱ از این آسمانخراشهای چند عملکردی ، حدود صد هزار نفر کار و زندگی خواهند کرد. در این ساختمانها ، آپارتمانهای مسکونی ، ادارات ، فروشگاه‌ها ، مدارس ، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات ۱ محله بسیار بزرگ فراهم هست. ساکنان این مجتمع‌ها ، از دود و سر و صدای ترافیک اتومبیل‌ها به دور هستند و بجای آن از آفتاب و دید و منظر زیبا استفاده میکنند. برپایه این نظریه ، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی ، طراحی(طرح ریزی) و اجرا شد. یکی شهر چندیگار در هند بود که به وسیله خود لو کوربوزیه طراحی(طرح ریزی) شد. برای طرح این شهر لو کوربوزیه از جدیدترین ظوابط شهر سازی و معماری مدرن که عمدتاَ خود او مسئول تبیین آنها بود ، استفاده کرد. دومین شهری که به وسیله عقاید لو کوربوزیه طراحی(طرح ریزی) شد ، شهر برازیلیا ، پایتخت برزیل بود که به وسیله لوچیو کوستا و اسکار نیمایر در سال ۱۹۵۷ طراحی(طرح ریزی) شد. نمایر خود با لو کوربوزیه ، در طراحی(طرح ریزی) ساختمان وزارت آموزش و پرورش برزیل در سال ۱۹۳۶ همکاری کرده بود. همچنین ساختمان طراحی(طرح ریزی) شده به وسیله نورمن فاستر ، معماری(سازنده) سبک های تک ، بنام برج هزاره توکیو ۱۹۸۹ در ساحل شهر توکیو را می‌توان نمونه کاملی از برج‌های چند منظوره نظریه لو کوربوزیه تلقی کرد.

کارها مهم لوکوریوزیه:
۱۹۱۲ – ویلای ژانره، فرانسه
۱۹۲۸ – ویلا ساوا، فرانسه
۱۹۳۱ – کاخ شوروی، روسیه
۱۹۳۸ – آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده
۱۹۴۸ – خانه کراتکت، آرژانتین
۱۹۵۲ – ساختمان سازمان ملل، ایالات متحده
۱۹۵۴ – عبادت گاه رونشام، فرانسه
۱۹۵۶ – موزه احمدآباد، هندوستان
۱۹۵۶ – دسته ورزشی صدام حسین، عراق
۱۹۵۷ – موزه ملی هنر غرب، ژاپن
۱۹۶۰ – دیر سنت ماری، فرانسه
۱۹۵۸ – نمایشگاه فیلیپس بلژیک
۱۹۶۱ – مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده
۱۹۶۹ – کلیسای سنت پیر فرمینی،فرانسه


کلیسای نوتردام رونشان

قدم اول سایت کلیسا است که لوکوربوزیه با شناخت نیروهای
داخل سایت شروع به طراحی(طرح ریزی) کرده هست. کلیسا بر روی مرکز ۱ تپه که دور تا دور آن را
درختان گرفته اند قرار دارد مسیر رسیدن به کلیسا از روی شیب پائین کلیسا شروع شده
و به ورودی کلیسا می رسد. این مرکزیت و ارتفاع نسبتا بلند این امکان را می دهد که
کلیسا همواره در نقطه دید و کانون دقت مخاطبان قرار گیرد. این نیروی سایت با
طراحی(طرح ریزی) عنصر عمودی در حجم بیشتر خود نمایی می کند. در مورد حجم کلیسا باید گفت که
از احجام و خطوط متضاد (منحنی و شکسته) تشکیل شده هست که لوکوربوزیه به کمک نیروی
قرینگی در پلان سعی داشته هست تا این تضاد را به تعادل برساند. این خطوط قرینگی در
پلان ورودی کلیسا را نیز تشکیل می دهند. سازه کلیسا از جنس بتن  انتخاب شده تا لوکوربوزیه آزادی بیشتری برای
طراحی(طرح ریزی) ستوح منحنی داشته باشد. نور کلیسا نیز از سقف و دیوارهای اطراف سالن کلیسا و
دو برج استوانه ای شکل تامین می شوند که هر کدام مفاهیم جداگانه ای را برای مخاطب
خود خواهند داشت
. نوری که از دو برج تامین می شود: در سالن
بخش شده و تنها وظیفه روشنایی یکنواخت فضا را دارد و تامین نور طبیعی در هنگام روز
. سقف کلیسا تنها به وسیله پایه های بتنی با دیوار در تماس
هست (پیوند سازه ها) و فاصله مابین ستونها با شیشه پر شده. این کار علاوه بر تامین
نور احساس سبکی سقف را در مخاطب ایجاد می کند و بیننده سقفی سنگین و بتنی را در
کلیسا حس نخواهد کرد.
نکته قابل دقت در نورهایی هست که از دیوار جنوبی تامین می
شود این نورها از پنجره هایی با ابعاد مختلف تامین می شوند. نور در هر ساعت از روز
از هر پنجره حالتی خاص به خود می گیرد و به صورت نقطه ای به چشم مخاطب می رسد
. این نور نقطه ای باعث می شود تا فضای اطراف در چشم مخاطب تاریک
جلوه کند و منبع نور به صورت نقطه ای روشن نمایان خواهد شد. حقیقتی در دل تاریکی
این احساسی هست که لوکوربوزیه به مخاطب خود می دهد. استفاده از نورهای نقطه با این
مضمون در قرن
۱۵ شیوه کاری نقاش معروف رامبراند بوده هست. لوکوربوزیه طراح و
نظریه پرداز معماری ساختمان و معماری مدرن را با این جمله معرفی می کند “خانه
ماشینی هست برای زندگی” این جمله از آن سال به بعد اساس تفکر لوکوربوزیه را
نشان می دهد.

کلیسای نوتردام رونشان

کلیسای نوتردام رونشان

کلیسای نوتردام رونشان

کلیسای نوتردام رونشان

کلیسای نوتردام رونشان

کلیسای نوتردام رونشان

کلیسای نوتردام رونشان

کلیسای نوتردام رونشان


ویلا ساوا

لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود را در مورد معماری در ساختن ویلا ساوا به نمایش می گذارد و آن را همچون ماشینی (به گفته منتقدان) در خدمت انسان طراحی(طرح ریزی) می کند. سایت ویلا ساوا چمنزار وسیعی هست که درختان بسیاری دور تا دور آن را فرا گرفته اند. ورودی اساسی سایت در جنوب قرار دارد و راه دسترسی به بنا در ضلع شمالی قرار دارد. پیش گوی شده هست که این مسیر با ماشین طی شود. لوکوربوزیه با این کار قصد داشته هست تا مخاطب خود را دور ویلا بچرخاند و با این کار ویلا ساوا در همان برخورد اول خود را به ساکنان نشان می دهد. حجم ویلا ساوا همانند مکعبی سفید و سبک (به جهت ارتفاع از سطح زمین) در بین درختان سبز هست. این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شیشه می باشند که این خود باعت ارتباط بصری بین داخل و طبیعت خارج شده هست. (پلان آزاد) دید باز به کمک شیشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از ویژگی ها معماری نیم طبقه بالایی است که توانسته هست پلان آزاد و نمای آزاد را برای لوکوربوزیه به خوبی ایجاد کند .

ویلا ساوا

ویلا ساوا

ویلا ساوا

ویلا ساوا

ویلا ساوا

ویلا ساوا

[ad_2]

معماری تکست

پاسخ دهید